مقدمه

نیاز روز افزون بشر به انرژی برق جهت تأمین احتیاجات خود در زندگی روزمره و پیشرفت فناوری در صنایع مختلف و تراکم شدید جمعیت در شهرها و افزایش مصارف به واسطه رشد و تراکم مصرف و کاهش افت ولتاژ شدید و تلفات توان، تقاضای نصب پست های فشارقوی را افزایش داده است. از طرفی به علت افزایش قیمت زمین و محدودیت فضای مورد نیاز جهت نصب پست و هم چنین ایمنی افراد جامعه و زیبایی ظاهری شهر، اقدام برای نصب این پست ها راه حلی جدید را می‌طلبد.

مسقف نمودن پست‌های فوق توزیع به دلایلی نظیر حفظ مبلمان شهری، محدودیت‌های زمین در مناطق شهری و پدافند غیرعامل مطرح است که در سال‌های اخیر گسترش نسبتاً زیادی داشته است. مزایای دیگری نظیر فشردهسازی پست، کاهش هزینههای عمرانی (کانال، ساختمان، فونداسیون و کابل)، کاهش هزینه های حفاظت گارد، کاهش هزینه کابل و کاهش هزینه های خوردگی و سایش سازه و فونداسیون‌ها در اثر شرایط جوی نیز برای پست‌های مسقف مطرح است که باعث شده از نظر اقتصادی به صرفه و توجیهپذیر باشد.

معایب

بر اساس تجربه پست مسقف ( نمونه‌ی مورد بررسی پست سر پوشیده‌ی منتظر قائم یزد) در سال‌های گذشته، یکی از معایب و مشکلات پست‌های مسقف، گرم شدن آن در شرایط پر باری و تابستان است که هم ظرفیت بارگیری پست را محدود می کند و هم طول عمر تجهیزات پست را کاهش می‌دهد که منبع اصلی این گرما، تلفات ترانسفورماتورهای قدرت است. از طرفی ساختمان این پست‌ها دارای تلفات حرارتی و برودتی بوده و انرژی را از داخل به بیرون و یا بالعکس منتقل می‌کننـد. ایـن تلفـات ناشـی از درزها، پنجره‌ها و همچنین انتقال حرارت از جداره‌های دیوار و سقف، باز و بسته شدن درهای ورود و خروج و یا منابع حرارتی داخلـی می‌باشد.

حل مشکل

لذا لازم است با شناسایی و مدل‌سازی حرارتی این پارامترها و در نظر گرفتن شرایط پست فشار قوی، راهکارهایی سنجیده شود تا دمای هوا در این محیط های بسته تا حد مطلوبی کاهش یابد. چراکه گرم بودن هوا به همراه خاصیت ذاتی سیم‌های حامل جریان و دستگاه‌های برقی در تولید حرارت، نه تنها شرایط کاری سیستم‌ها را نامناسب می‌سازد، بلکه در مواقعی می‌تواند موجب سوختگی دستگاه‌ها و قطع بـرق و احیانـاً آتشسوزی شود. علاوه براین اپراتورهای پست نیز، بایستی در این اماکن در شرایط مناسب قرار داشته باشند تا با آسایش به وظیفه حساس خود عمل کنند.

پیشنهاد این پروژه تحقیقاتی برای حل مشکل گرم شدن پست های مسقف، بررسی آن به صورت علمی و بر اساس محاسبات دقیق مهندسی است. لذا لازم است بر اساس مدل‌های حرارتی، یک پست فوقتوزیع مدل شود و بر اساس مدل، راه حل‌های خنک سازی نظیر دریچه هوا در سقف، ورودی هوای خنک از داخل زمین و کف، استفاده از فن‌ها و حتی منتقل نمودن رادیاتورهای ترانسفورماتورها به بیرون از پست بررسی دقیق شوند و محاسبات فنی هر روش و میزان اثر گذاری برای خنک نگه داشتن ترانسفورماتورها و تجهیزات پست مشخص گردد. همچنین ارزیابی اقتصادی از هر راه حل صورت گیرد.

اهمیت و ضرورت پروژه

همانطور که اشاره شد،  اجراي پستهاي فوق توزيع داخل سوله يا مسقف ميتواند مزايايي نظير کاهش خرابي فونداسيون تجهيزات (به خصوص در شرايط آب و هوايي سخت و خورنده)، کاهش مساحت زمين مورد نياز، کاهش و يا حذف کامل کانال‌هاي کابل در محوطه پست، کاهش سايز و طول کابل‌هاي ارتباطي فرمان و قدرت و سيگنال در محوطه پست، حذف سيم گارد، افزايش عمر تجهيزات، کاهش آلودگي، کاهش حوادث و سهولت بهره برداري، کاهش هزينه هاي بهره برداري، حفظ مبلمان شهري و برتري پدافند غير عامل را دارد.

مهمترین مزیت این پروژه این است که بر اساس نتایج حاصله از آن می توان از تمام مزایای پست‌های مسقف بهره جست و اشکال اصلی آن که گرم شدن سوله به علت تلفات ترانسفورماتور است را با یک یا ترکیب چند راه حل مهندسی و اقتصادی برطرف نمود. سابقه پست‌های مسقف در دنیا، به اندازه پست‌های غیر مسقف است و هر یک کاربردهای خود را دارند. در مطالعات اخیر کارگروه بهینه‌ سازی طراحی و اجرای پست‌های فوق توزیع و انتقال توانیر، توجه زیادی به فشرده سازی پست‌ها و پستهای مسقف شده است که درابلاغیه های توانیر بر اساس گزارش‌های نتایج این کارگروه، محاسبات و الزامات اجرایی پست‌های مسقف پرداخته شده است ولی به موضوع گرم شدن و تلفات ترانسفورماتور در این پست‌ها پرداخته نشده است که شاید به دلیل عدم اجرای این پست‌ها در شرایط آب و هوایی گرم نظیر استان یزد و یا کم بار بودن فعلی این پستها بوده است. که این تحقیق می تواند بخش مکمل این ابلاغ توانیر باشد. همچنین اگر راه حل‌هایی تا کنون ارائه و حتی اجرا شده است به صورت جامع و با مطالعات و با محاسبات مهندسی و ارزیابی اقتصادی نبوده است.

اهداف و پرسش‌های پروژه

سؤال اساسی که پروژه، برای پاسخ به آن تعریف‌ شده:

۱- عوامل و پارامترهایی که باعث گرم شدن بیش از حد پست های مسقف می‌شود چیست؟

۲- راه حل فنی، اجرایی و اقتصادی برای پیشگیری از گرم شدن محوطه پست‌های مسقف در پرباری و تابستان چیست؟

۳- بهترین روش های خنک کاری بهینه برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد پست‌های مسقف چیست؟

۴- معیار طراحی پست مسقف برای خنک نگه داشتن تجهیزات و ترانسفورماتور پست‌های مسقف چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *