ارزش فنی-اقتصادی رویکرد خنک کاری شخصی
به عنوان مکمل روشهای خنک کاری هوا برای صنعت برق

چکیده :

بنابر پیشبینی آژانس جهانی انرژی در افق ۲۰۵۰ چالش رشد بار سرمایشی با سهم سی درصدی از مصارف ساختمانها در دنیا، مهمترین موضوع صنعت برق میشود. در ایران نیز حدود ۴۰ %از پیک بار برای خنککاری هوا است، باتوجه به سرمایهگذاری سنگین موردنیاز صنعت برق و کمبود منابع مالی؛ اصالح الگوی خنککاری و استفاده از رویکردهای خنک کاری شخصی به عنوان مکمل روشهای خنک کاری هوا میتواند ضمن تامین آسایش حرارتیِ بهتر افراد، با بهره وری قابل ملاحظه منجر به کاهش مصرف انرژی الکتریکی شود. د ر این مقاله ضمن مرور مطالعات و تجارب جهانی، تاثیر روش خنک کاری شخصی بر کاهش مصرف انرژی الکتریکی، آزادسازی ظرفیت و تامین آسایش حرارتی بررسی میشود. روشهای خنککاری شخصی نسبت به احداث نیروگاه هزینه حدود ۱۰ تا ۱۰۰ مرتبه کمتر دارند. درصورت کاهش حتی ۵ درصدی تقاضای مصارف خنککاری ازطریق روشهای خنککاری شخصی، حدود ۱۲۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور به ارزش تقریبی ۲٫۱ میلیارد دالر آزاد میشود.

بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران، دانشگاه یزد، اردیبهشت ۱۳۹۸

کاهش اوج مصرف و خسارت خاموشی با خنک کاری بدون برق به وسیله سفال خنک

چکیده :

خسارت خاموشی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مرتبه بیش از ارزش انرژی الکتریکی است و عدم تامین برق مشترکین صنعتی و تجاری و حتی خانگی تبعات سیاسی، امنیتی و اجتماعی مختلفی به همراه دارد. کمبود برق آبی و منابع مالی ساخت نیروگاه های جدید، موجب خاموشیهای تابستان ۹۷ شد. مجموعه شرایط و هشدارهای مسئولین وزارت نیرو درباره احتمال تشدید مسئله در تابستان ۹۸ موجب توجه جدی به رویکرد اصالح الگوی مصرف برای کاهش پیکبار شده است. ازآنجا که حدود ۴۰ %پیک بار برای خنککاری ساختمانها مصرف میشود، اصالح الگوی خنککاری نقش تعیینکنندهای در کاهش پیک بار خواهد داشت. در این مقاله یک روش خنککاری شخصی تماسی با استفاده از سفال خنک، بسیار کمهزینه در حد یک صدم هزینه ظرفیت عملی نیروگاه قابل استفاده در پیکبار؛ بدون نیاز به برق و با مصرف بسیار کم آب ارائه میشود. این روش با رویکرد احیاکننده استفاده از آجرفرشها برای خنککاری تماسی، با خنککاری جریان خون و خنککردن بدن از داخل مطرح شده و باتوجه به تجارب درحال توسعه، میتواند بخش قابل مالحظهای از نیاز خنککاری را تامین نماید. با استفاده از سفال خنک میتوان ۱ تا ۴ گیگاوات ظرفیت تولید را با حفظ آسایش حرارتی کاهش داد. در شرایط کمبود برق این میزان آزادسازی، حدود ۱۶۰ میلیارد ریال خسارت خاموشی هر گیگاواتساعت را کاهش میدهد. در گزینه پیشنهادی مقاله برای آزادسازیِ یک گیگاوات (۱۰۰۰ مگاوات) ظرفیت عملی نیروگاه در پیکبار، ارزش ظرفیت آزادشده حدود صدهزار میلیارد ریال میباشد. همچنین در زمان قطعی برق میتوان با این روش بخشی از خنک کاری افراد را تامین نمود.

بیست و هفتمین کنفرانس مهندسی برق ایران، دانشگاه یزد، اردیبهشت ۱۳۹۸

بررسی و مقایسه روشهای اکتیو و پسیو جهت خنککاری ساختمان

چکیده :

در این مقاله سه روش اکتیو و ده روش خنککاری پسیو مناسب برای ساختمانهای مسکونی بررسی شده است. در ابتدا بررسی میشود که چگونه روشهای مختلف خنککاری بر اساس شرایط تعادل حرارتی ساختمان و شرایط فنی مورد استفاده قرار میگیرند. ثانیاً، چه تحلیل علمی روی این روشها انجام شده است و تابحال یافتههای اصلی آنها چه بوده است. ثالثاً، توجیه اقتصادی و فنی آنها در مرحله اجرا و بهرهبرداری در یک ساختمان، به چه میزان است. سپس کلیه روشهای بررسی شده از لحاظ شاخصهای سرمایهگذاری اولیه، میزان مصرف انرژی، هزینه تعمیر و نگهداری، میزان توسعهپذیری و فضای مورد نیاز با یکدیگر مقایسه میشوند. پس از آن، با استفاده از این اطالعات، یک فلوچارت تصمیمگیری برای تشخیص مناسبترین روش خنک کاری با توجه به شرایط آب و هوایی و توجیه اقتصادی آن طراحی میشود. با توجه به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی ایران و همچنین توجیه اقتصادی روشهای خنککاری، رنگآمیزی ساختمان، سیستم سایهاندازی، تهویه شبانه، تهویه مطبوع زیست محیطی و سقف پوششی چند نمونه از مناسبترین روشهای پسیو برای استفاده عمومی در کشور است.

سومین کنفرانس بین المللی مهندسی برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *